2019./2020.mācību gads


9. a klase nodarbībā “Mākslas uz zinātnes krustpunkti” iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros

2020. gada 27. februārī nodarbībā “Mākslas uz zinātnes krustpunkti” uzzinājām, kā mūsdienās zinātne palīdz veidot filmas un teātra izrādes. Šoreiz par pamatu tika ņemta Latvijas filma “Dvēseļu putenis”. Visi bijām redzējuši šo filmu, tāpēc viegli atsaucām atmiņā notikumus un dažādus skatus no filmas.

Uzzinājām, kā filmās tiek veidotas lielās rētas un mazie asiņainie ievainojumi.             Filmā izmantoja vairāk nekā 15 litrus mākslīgo asiņu. Eksperimenta laikā mūsu acu priekšā tika pagatavota nepilna glāze mākslīgo asiņu, kuras arī nogaršojām.

Filmā neiztika arī bez pļaukām un kautiņiem. Nodarbības laikā uzzinājām, ka aktieri mācību laikā šo skatuves kauju mākslu apgūst pusotru gadu.

Filmēšanas laukumā neiztika arī bez specifisko degošo šķidrumu izmantošanas. Lai to īstenotu nepieciešami ļoti precīzi aprēķini un zināšanas. Lai labāk izprastu uguns iedarbību uz dažādām vielām piedalījāmies eksperimentā. Uzzinājām, ka uguns pie zināmiem noteikumiem uzreiz neapdedzina. Kristaps izrādīja drosmi un pieteicās eksperimentam paņemot plaukstās putas, kuras tika aizdedzinātas un ātri vien izgaisa. Savukārt uz Lauras plaukstas tika sarīkots ugunskurs, kurš aizdegās no siltuma. Tādejādi mums tika nodemonstrēta vielu pašaizdegšanās īpašība.

Visiem labi atmiņā palicis kadrs no filmas, kurā karavīri pārvietojas purvā, pamatīgas miglas laikā. Arī mūsu acu priekšā tika radīta necaurredzama migla, bija pat iespēja to sajust un saņemt plaukstās.

Nodarbības noslēgumā mums atgādināja, ka viss redzētais ir izpildāmas tikai zinošu speciālistu klātbūtnē un mājas nevajadzētu mēģināt atkārtot nevienu no šiem trikiem.

“Sveču liešana” – mākslas radošā darbnīca, 26.02.2020.

Senie latviešu tautas ticējumi teic, ka 2. februārī svinama Sveču diena, kas iezīmē ziemas vidu. Šajā dienā latvieši parasti lēja sveces no aitu taukiem vai vaska. Tas bija viens no svarīgākajiem darbiem, jo ticēja, ka tieši Sveču dienā lietās sveces deg visgaišāk un izlietojas vistaupīgāk. Tam bija jābūt ļoti jautram pasākumam, jo tad, ja lējējs bijis dusmīgs, sveces degot ar tumšu liesmu, sprakšķot.

Latvieši pat visu februāri dēvējuši par sveču mēnesi.

Lai iepazītos ar sveču liešanas vēsturi, Sveču dienas un mēneša tradīcijām, 1.a -4.a klases  aicināja ciemos ģimenes uzņēmuma “Sveču darbnīca” pārstāvjus. Pie mums atbrauca Andris un Inese, kas interesanti un atraktīvi izstāstīja par sveču rašanās vēsturi, par materiāliem, no kā tiek taisītas sveces mūsdienās, kā arī par ticējumiem, kas saistīti ar laika pareģošanu. Tika uzdoti jautājumi bērniem. Jautājumi bija ar dažādu grūtības pakāpi un ne uz visiem bija zināmas atbildes. Pēc kopīgām sarunām visi bija jaukā un priecīgā noskaņojumā, skanēja bērnu smiekli, tādēļ izveidotās sveces degšot ar mierīgu un gaišu liesmu- tā vēsta viens no ticējumiem.

Nodarbības laikā katram bija iespēja izveidot 3 sveces dažādās tehnikās.

Līdz mūsdienām Sveču dienas tradīcijas maz saglabājušās. No tām, kas vēl zināmas, var minēt laika pareģošanu, sveču liešanu un… dedzināšanu – kā patīkamu, relaksējošu nodarbi, kas, protams, piekopjama ne vien svētkos, bet arī ikdienā – kad vien dvēsele alkst pēc gaismas un miera.

Pirmo veidojām ROZI. Silikona formiņā bija jāsapilda krāsaini parafīna gabaliņi. Krāsas izvēle bija katra paša ziņā. Kādam svece izdevās vienkrāsaina, kādam raiba. Tomēr visas bija ļoti skaistas un SMARŽĪGAS, jo tika izmantots aromatizētais parafīns.

Otrā svecīte tika veidota nelielā keramikas trauciņā – svečturītī.

Visinteresantākā likās trešā – gatavas sveces marmorēšana. Bērnu fantāzija un krāsu izvēle bija pārsteidzoša, rezultāts – unikāla svece. Kaut arī daži bērni izvēlējās vienādu krāsu sveces marmorēšanai – katra izskatījās pavisam atšķirīga.

Piedalīšanās mākslas radošajā darbnīcā bija iespējama pateicoties iniciatīvai “Latvijas skolas soma”.

Paldies “Sveču darbnīcai” par jaukajā un sirsnīgajā atmosfērā novadīto nodarbību!

1.a, 3.a un 4. a klases – radošā mākslas nodarbībā ar stikla studijas Glass Point māksliniecēm

Jau vairākas reizes ar radošo mākslas meistarklasi skolā bija viesojušās mākslinieces no stikla studijas Glass Point. 26. novembrī iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros nodarbībā piedalījās 1. a, 3. a un 4. a klašu skolēni.

Vispirms mākslinieces izstāstīja par stikla rašanās vēsturi, par stikla veidiem un par stikla ražošanu. Pēc tam stāstīja par Latvijas stikla māksliniekiem un viņu darbiem.

Meistarklases praktiskā daļa sākās ar drošības noteikumu iepazīšanu.  Mākslinieces demonstrēja, kā jāgriež stikls, kā tas jānolauž, kuri instrumenti katrā gadījumā jālieto. Pats galvenais – nedrīkst aizmirst uzlikt aizsargbrilles!

Tad sākās praktiskā nodarbība – stikla rotājuma izgatavošana. Katrs skolēns saņēma sirds formas stikla sagatavi, uz kuras bija jāizveido kompozīcija no krāsainiem stikliņiem. Nepieciešamības gadījumā stikla gabaliņi bija jānogriež atbilstoši nepieciešamajam izmēram un formai. Gatavā kompozīcija bija jānostiprina ar līmes pilieniem.

Jau meistarklases laikā skolēni izteica dažādus secinājumus par nodarbību: ”Gandrīz kā rokdarbu stunda, tikai vēl labāk! Vai vēl kādu reizi mēs šādu darbu darīsim, ļoti gribētos? Es pirmo reizi turu rokās šādus instrumentus – forši! Nemaz nezināju, ka no stikla gabaliņiem kaut ko sakarīgu var uztaisīt…Cerams, ka vēl kādu reizi būs tāda nodarbība!”

6.a klase ar “Latvijas skolas somu” uz Latvijas Nacionālo teātri

Ar dažiem E.Kestnera literāriem darbiem jau bijām iepazinušies latviešu valodas un literatūras stundās. Tādēļ, kopā ar skolotāju nolēmām, ka jānoskatās arī kāda luga. 2019. gada 21. novembrī mēs, 6.a klases skolēni, apmeklējām Nacionālā teātra izrādi “Trīs vīri kūrortā”.

Teātra izrādes apmeklējums tika organizēts programmas „Latvijas skolas soma” ietvaros. Programmas mērķis ir nodrošināt skolēniem iespēju klātienē iepazīt Latviju mākslas un kultūras pasākumus.

Izrāde “Trīs vīri kūrortā” ir komēdija – pasaka pieaugušajiem, kur stāsts norisinās Alpos. Stāsta galvenais varonis ir Fricis, viņš ir iesācējs reklāmas biznesā. Alpu kūrortā viņš iepazīstas ar savu topošo sievu un viņas tēvu, kurš kļūs par viņa  priekšnieku. Izrādē notiek dažādi jautri atgadījumi un pārpratumi. Izrāde ir kā pasaka ar laimīgām beigām.

Izrāde mums visiem ļoti patika, jo tā bija jautra, un mēs daudz smējāmies.

/6.a klases vārdā-N.Renhofa/

8.a klase Latvijas Nacionālajā teātrī.

13.novembrī mēs, 8. a klases skolēni, apmeklējām izrādi – ‘’Tikšanās Vieta – Rīgas pilsētas 2. teātris.’’ Šo iespēju izmantojām iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros.

Šī izrāde stāsta par Latvijas valsts proklamēšanu. Uz skatuves stundas laikā tiek atkārtots pasākums, kas notika pirms 100 gadiem.

Šī nebija klasiska izrāde, bet ar tehnoloģiju palīdzību tika parādīts, kā mūsdienu jaunietis vienlaicīgi gan risina savas problēmas, gan atgriežas atpakaļ laikā. Viņš analizē savu dzīvi, meklē tēvu un paralēli skatās, kā top viņa valsts.

Beigās jaunietis secināja, ka sapulces dalībnieki pagātnē bija valsts nākotne, nezinot, kas var notikt ar viņiem, un tagad mēs ar savām rīcībām un izvēlēm esam mūsu valsts nākotne.

5.b un 8.b klases uz kino ar “Latvijas skolas somu”

13.novembrī 5.b un 8.b klases skolēni kopā ar skolotājām devās uz kinotātri Forum Cinemas, lai noskatītos filmu “Dvāseļu putenis” pēc A.Grīna romāna motīviem.

Filmas noskatīšanās rosināja skolēnu domāt par to, kas ir patriotisms, interesēties un labāk izprast vēsturi. Viņi mācījās analizēt, izvērtētun kritiski domāt.

Pēc filmas noskatīšanās skolēniem radās ļoti daudz jautājumu, par kuriem viņi līdz tam nekad nebija aizdomājušies.

5.b un 8. b klase Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā

Skolotājas kopā ar skolēniem nolēma apmeklēt muzejpedagoģisko nodarbību “Viduslaiku bruņinieki” Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā. Apmeklējums notika iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros.

Nodarbības laikā skolēni iepazinās ar Rīgas pils vēsturi, uzzināja faktus par bruņinieku dzīvi. Dažiem bija pārsteigums, ka bruņiniekiem bija jāievēro stingri likumi. Muzeja darbiniece izstāstīja, kādi noteikumi bija jāievēro augstdzimušam zēnam, lai pieaugot to iesvētītu bruņinieku kārtā. Vēl skolēni uzzināja, kā bruņinieki tērpās dodoties kaujās, kādus ieročus lietoja karā vai turnīros.

Ar muzeja darbinieku atļauju, skolēniem bija iespēja pašiem paturēt rokās un novērtēt ieroču vai bruņu detaļu svaru. Skolēni saprata, ka nepieciešama laba fiziskā sagatvotība, lai varētu diezgan lielo svaru uz sevis nest un vēl arī pietiekami veikli cīnīties.

Skolēniem bija lieliska iespēja iejusties bruņinieku svētku ainā, uzvelkot viduslaiku bruņu tērpu un apbruņojuma atdarinājumus.

Pēc skolēnu domām, muzejnodarbības apmeklējums bija lieliska iespēja ārpusstundu laikā interesanti un saturīgi pavadīt laiku kopā, atraktīvā veidā iepazīstoties ar muzeja ekspozīcijām un izstādēm.

Skolēnim apmeklējums ļoti patika.

1.-4.a klases Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā

Šogad iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros devāmies ekskursijā uz Latvijas mākslas muzeju, kur skolēni iepazinās ar dažādu latviešu autoru darbiem, uzzināja, ar ko šo autoru darbi ir neparasti un kā viņi tos gleznoja. Skolēniem bija arī iespēja radoši izpausties, zīmējot savu mākslas darbu brīvā tēmā. Pēc radošā darba pabeigšanas, skolēni apskatīja arī citas izstāžu zāles.  Iepazinās ar muzeja apakšējā stāva mākslas darbu krātuvi.

Iepazīstot ķīmiju Zinātnes zonā – Laboratorium

Ķīmija – izklausās sarežģīti. Izmantojot  Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” iespēju, mēs – 9.a klase, devāmies paskatīties uz ķīmiju no citas puses.

Āgenskalna daudzstāvu ēkas pagrabstāva plašu teritoriju aizņem Zinātnes zona – Laboratorium.lv. Šeit tiek vadītas šova programmas, kurās skolēni uzzina daudz jauna par konkrēto tematu, tiek demonstrēti eksperimenti, iesaistīti paši skolēni un notiek meistarklases. Ir iespējams apmeklēt arī šova programmu, kura atklās visu ar zinātni saistīto profesiju daudzveidību, zinātnes pielietošanu mūsdienu pasaulē un izaugsmes iespējas tiem, kuri patiešām ir ieinteresēti zinātnē!

Šova programmas vada profesionāli aktieri, mācību programmas – azartiski un zinoši ķīmiķi un fiziķi. Mūsu nodarbības tēma – ķīmijas attīstība Latvijā, tika realizēta izmantojot dažādus eksperimentus.

Eksperimentus caurvija stāstījums par Latvijā dzimušu ķīmiķu atklājumiem. Šie atklājumi tika arī uzskatāmi demonstrēti. Vairākos eksperimentos paši piedalījāmies.

Laboratorium.lv apmeklējuma otrajā daļā darbojāmies saldējuma gatavošanas radošajā darbnīcā.

Saldējuma tapšanas procesā vajadzēja gan atdalīt olu dzeltenumu no baltuma , gan uzmanīgi darboties ar putojamo slotiņu. No malas vērojot labi varēja redzēt, kuriem jauniešiem jau ir izveidojušās labas praktiskās iemaņas, bet kuriem praktiskā darbošanās virtuvē bijusi nepietiekama.

Ēdot saldējumu noskaidrojām, ka ķīmisko eksperimentu vadītājs ir profesionāls aktieris, kurš apguvis nepieciešamās zināšanas un vada šos zinātnes šovus.

1.-4. b klases Rīgas Motormuzejā

3. oktobrī sākumskolas skolēni skolotāju pavadībā devās uz Rīgas Motormuzeju, kur skolēnus gaidīja izglītojošs un interaktīvs ceļojums motoru pasaulē.

Ekskursijas pirmajā daļā skolēniem tika piedāvāta iespēja apskatīt senus spēkratus un iesaistīties interaktīvajā ekskursijā. Skolēni uzzināja par autobūves vēsturi un tās attīstību pasaulē un arī Latvijā.

Ekskursijas otrajā daļā skolēniem bija iespēja piedalīties tehniski radošajā nodarbībā “Atlecošā bumbiņa.” Nodarbības laikā skolēni  uzzināja daudz jauna par gumiju – tās atklāšanu, īpašībām un daudzveidīgo pielietojumu auto industrijā un citās nozarēs. Skolēni uzzināja arī to, kas un ko no gumijas ražoja Latvijā. Nodarbības radošajā daļā bērni iejutās īstu laborantu lomā un izgatavoja paši savu atlecošo bumbiņu, ko pēc nodarbības skolēni paņēma līdzi.

Ekskursijas beigās skolēniem bija iespēja parotaļāties Motormuzeja interaktīvajā rotaļlaukumā.

2018./2019.mācību gads


Mākslas nodarbība Glass Point

Darbnīcu «Glass Point» izveidojušas Latvijas Mākslas akadēmijas Stikla mākslas nodaļas absolventes Anna Varnase un Baiba Dzenīte, sadarbojoties ar radošās uzņēmējdarbības speciālisti Ievu Zemīti.  Vairāku klašu skolēni un skolotāji bija priecīgi par iespēju piedalīties tik neparastā mākslas nodarbībā. Uz stikla mākslas studiju–darbnīcu «Glass Point» Grīziņkalnē devās 5.b un 6.b klases skolēni ar skolotājām. Savukārt, 1.a,  5.a un 6.a klases skolēni izvēlējās darboties uz vietas skolā.

Nodarbības laikā mākslinieces izstāstīja par savām studijām, par to, kādēļ viņas izvēlējās studēt tieši šajā akadēmijā, kā arī izstāstīja, cik interesantas ir pašas studijas.

Mākslinieces bija paņēmušas līdzi visus darba materiālus – aizsargbrilles, stikliņus, stikla pamatnītes un stikla griežamos nažus. Mums bija iespēja veidot savus mākslas darbus no stikla.

Uz stikla sirds pamatnēm mēs izveidojām krāšņas vitrāžas profesionālu mākslinieku vadībā. Sagatavotās sirsniņas paredzēts dāvināt Māmiņdienā savām māmiņām, vecmāmiņām un krustmātēm.

Tas bija interesants darbs, ar kuru varam iepriecināt savus mīļos!

bdr

Image 1 of 8

Rīgas kinostudija. AB studija.

Pirmais vasarīgi siltais laiks tā vien vilināja doties ārpus skolas, un mēs, 2.A, 3.A un 4.A klases skolēni kopā ar skolotājām, izmantojot sabiedrisko transportu, nonācām Šmerlī – vienā no Rīgas zaļākajiem rajoniem.

Mēs visi bijām skatījušies un priecājušies par sirsnīgajām, Rīgā radītajām animācijas filmiņām, taču retais bija viesojies milzīgajā Rīgas kinostudijas ēkā, kur šīs filmiņas top.

Kinoļaužu darba telpās valdīja radoša gaisotne, neskaitāmi filmu tēli un atribūti bija izvietoti plauktos, uz galdiem un dažādiem paaugstinājumiem. Tur redzējām gan zināmus, gan nezināmus filmu varoņus.

Pēc stāstījuma par animācijas vēsturi un tapšanas veidu, noskatījāmies vairākas filmiņas, kuras aizkustināja ar savu vienkāršību un sirsnību. Tajās atpazinām jau iepriekš vairākās telpās redzētās lelles un lietas.

Vēlāk katram bija iespēja pagatavot savu animācijas tēlu. Daži izmantoja laiku, lai veidotu kaut ko līdzi nešanai – kā suvenīru no šīs ekskursijas. Taču vairums bērnu savus darinājumus atstāja turpat studijā. Varbūt mēs tos ieraudzīsim kādā jaunā filmā?!

bty

Image 1 of 23

Rīgas Centrāltirgū

2.semestrī daudzas klases izvēlējās par savu mērķi iepazīt Rīgas Centrāltirgu. Ar tirgus vēsturi un šodienu iepazinās 10.a un 10.b, 9.b un 11.b, 8.a, 9.a, 11.a un 12.a klases.

“Mēs  te  visi  esam  bijuši, bērnībā staigājuši    kopā  ar  mammu  un  vecmāmiņu, garšojuši  skābētus  kāpostus  vai  mazsālītu  gurķi, klausījušies, kā  vecmāmiņa  runā  un  kaulējas  ar  pārdevējiem, un, protams, par  labu  uzvedību  nopelnījuši  cukurgailīti  vai laukos  sieta   siera  šķēli,  bet  tas  bija  sen. Arī  tagad  atnākam  uz  tirgu, izskrienam  tam  cauri, nopērkam, ko  vajag, un  prom. Šoreiz  ekskursijas  vadītāja  izstāsta  tirgus  rašanās  vēsturi,  parāda  senas    Rīgas  un  tirgus  fotogrāfijas,  liek  pašiem  zivju  paviljonā  atrast   vietējās  un  ievestās  zivis,  salīdzināt  cenas, novērtēt  tīrību  un  pārdevēju  darba  kultūru. Tad  noved  mūs  pagrabā, kur  garu  gaiteņu  malās  ir  saldētavas, produktu  glabātuves  un  pat  gaļas  žāvētava.  Gide  mūs  uzved  uz  gaļas  paviljona  jumta, kur  vajadzēja  būt  dzelzceļa  platformai, kur  pievest  produkciju  no  laukiem. Bet  viss  ir  mainījies  no  tālajiem  tirgus  pirmsākuma  laikiem. Tagad  mūsu  tirgus  ir  zināms  visā  Eiropā, par  visur  esošo  tīrību  un  kārtību  prieks, arī  nesen  atvērtajās  kafejnīcās  ļoti  gribējās  kaut  ko  nogaršot. Bet  to  jau   mēs   vēl paspēsim!”

Grupa_ar_gidi

Image 1 of 3

“Dzīvās sistēmas” jeb “Future Live” – 8.b

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros  8.b klase apmeklēja interaktīvo izstādi “Future live” jeb “Dzīvās sistēmas”, kas bija apskatāma t/c “Elkor Plaza”. Izstāde „Dzīvās sistēmas” ir vieta, kur skolēni patīkamo apvieno ar lietderīgo.

Skolēni iepazinās kā darbojas cilvēka organisms, dažādi maņu orgāni, skelets, cik daudz ir šķidruma cilvēka organismā, kā arī visus eksponātus izmēģināja paši.

Smilšu kino

20. martā 1. -4. b klašu skolēni piedalījās interaktīvajā nodarbībā, kuras galvenais elements ir smiltis. Pasākums notika iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros.

20.martā Rīgas 66. speciālās vidusskolas 1. -4.b klases skolēniem bija iespēja piedalīties interesantajā un elpu aizraujošā interaktīvajā nodarbībā, kuras galvenais elements ir smiltis.

Viss pasākums tika sadalīts divos posmos. 1. posmā skolēni vēroja smilšu kino aizraujošo, vārdiem neaprakstāmo veidošanas procesu. Pēc tam skolēniem bija iespēja pašiem darboties ar smiltīm, spēlējot mēmo šovu un 1.posma uzrakstīt savu vārdu smiltīs. 2.posmā katrs skolēns patstāvīgi darbojoties ar smiltīm, varēja attīstīt savu radošumu un fantāziju, eksperimentēt, krāsot, variēt un radoši izpausties, veidojot individuālu aplikāciju ar smiltīm.

Visa procesa laikā skolēniem bija neviltota interese, liela aizrautība un gandarījums par paveikto .

ZINOO Rīga – 9.a

13.12.2018. 9.a klases skolēni apmeklēja ZINOO centru Rīgā un iepazinās ar dažādām fizikālām parādībām. Skolēni varēja pārbaudīt, kā ar savu darbību var radīt enerģiju, kura vizualizējas priekšmetu kustības procesos un mijiedarbībās.

Skolēniem, sadaloties grupās, bija no makaroniem jāuzbūvē ēkas makets, kurš būtu spējīgs noturēt dažādu svaru un kurš būtu pēc iespējas augstāks. Izglītojamie ar uzdevumu tika galā, katrs makets bija pilnīgi atšķirīgs, bet augstākais iznāca Kristiāna, Jēkaba un Franča komandai, skaistākais – Elīzas, Jetes un Valtera komandai, bet visnoturīgākais – Santas, Gitas un Kaspara komandai.

Skolēni ar lielu aizrautību iesaistījās un praktiski darbojās, attīstot radošo domāšanu un darbošanos komandā, izmantojot praktiskās pieredzes un iemaņu pielietošanu.

Zinātkāres centrs ZINOO Rīgā – 8.a

Izmantojot iniciatīvas “Latvijas skolas soma” piedāvājumu, 12. decembrī, īsi pirms Ziemassvētkiem devāmies uz  Zinātkāres centru ZINOO – Rīgā.

Plašajās telpās izvietoti daudz un dažādi ar mācību jomām saistīti eksperimentālie uzdevumi.

Liela daļa uzdevumu bija saistīta ar fiziku. Visvairāk ieinteresēto dalībnieku rosījās ap statiskās elektrības modeli. Ne viens vien no mums, eksperimentējot sajuta elektriskās izlādes iedarbību.

Tumšajā istabā ar speciālo gaismu pēkšņi mūsu zobi izskatījās daudz baltāki nekā jebkurā, zobus balinošo līdzekļu reklāmā. Baltās zeķes, atsevišķi diedziņi apģērbā kā arī plaukstu locītavas un nagi bija kļuvuši sniegbalti. Atsevišķiem skolēniem baltie acu āboli ieguva biedējoši baltu krāsu.

Apmeklējuma laikā bija iespēja pārbaudīt savas zināšanas cilvēka anatomijā. Savietot  “cilvēkā” blakus kastītēs saliktos iekšējos orgānus: zarnas, aizkuņģa dziedzeri, smadzenes, plaušas, nieres, aknu, sirdi un citus.

Noslēgumā vairāki skolēni piedalījās orientēšanās spēlē, kurai bija dažādas pakāpes sarežģītības līmeņi. Skolēnu uzdevums bija atrast uz maršruta lapas attēloto eksponātu, atrast burtu, kurš uz tā uzlīmēts un noslēgumā atrisināt krustvārdu mīklu. Visi kuri izvēlējās veikt šo uzdevumu ar to tika galā bez aizķeršanās.

Lai arī esam bijuši līdzīgos zinātkāres centros, katrā no tiem gūstot jaunas zināšanas un pieredzi, šodien nonācām pie secinājuma, ka katram eksperimentam ir savs laiks. Pirms pāris gadiem eksperiments ar gaismas staru laušanu mūsos neradīja īpašu interesi, savukārt šodien pie tā notika plašas diskusijas.

7. a klase ZINOO Rīga

11.decembrī 7.a klases skolēni apmeklēja ZINOO izklaides centru, lai iepazītos ar dažādām tehnoloģiskām ierīcēm un noskatītos eksperimentus.

Mēs izgājām spoguļu labirintu, atpazinām valstis un melodijas, izbaudījām tumšās istabas noslēpumus, pārbaudījām skaņas ātrumu caurulē un izmēģinājām daudz ko citu. Eksperimentā redzējām, kā rodas CO2 gāzes mākoņi. Katrs varēja atrast sev kaut ko piemērotu. Saņēmām arī darba burtnīcu, kurā piefiksējām eksperimentos novēroto un izpildījām uzdevumus.

Mums vienmēr patīk uzzināt kaut ko jaunu!

7.a klases skolnieks A.R. Vanags

1.a klase “Cosmos” ilūziju muzejā

3. decembrī par vēl vienu iniciatīvas ietvaros piedāvāto apskates vietu kļuva “Cosmos” ilūziju muzejs, uz kurieni devāmies ar klasi decembra sākumā. Muzejs sevī ietver tādus apskatāmos objektus, kuri dažādās variācijās rada optisku ilūziju. Manuprāt, par spilgtāko var minēt izveidotu nelielu 2×2 m istabu, kurā uz vienas sienas novietots krēsls un galds ar pielīmētiem priekšmetiem uz tā, uz otras sienas apgriezts plakāts un uz citas iebūvētas lampas. Pieliekot pie krūzes, piemēram, roku un vienu kāju paceļot gaisā tā, lai tā būtu gandrīz atstutēta pret sienu ar lampām, varēja nofotografēt šo stāvošo skolēnu/us un pēc tam, bildi apgriežot otrādi, konstatēt interesantu un neraksturīgu gravitācijas likumiem rezultātu.

Par saviem iespaidiem skolēni dalījās pēc muzeja apmeklējuma, zīmējot to, ko redzēja, kā arī rakstiskā veidā minēja gan to, kas patika, gan to, kas nepatika, kā arī spilgtākos iespaidus.

3.a un 4.a klases skolēni Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros 2018. gada novembrī 3. a un 4. a klases skolēni pirmo reizi apmeklēja Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju, lai apskatītu pamata ekspozīciju, iepzītos ar mākslas vēturiskajām vērtībām.

Ekskursijas laikā izglītības programmu kuratore Agrita Pore mums izstāstīja, ka latviešu rakstnieks Arno Jundze ir uzrakstījis fantastikas detektīvu bērniem “Kristofers un Ēnu ordenis”, kura darbība risinās Sv.Jura baznīcā. Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs kopš 1989. gada atrodas Rīgas senākajā mūra ēkā – Sv. Jura baznīcā. Šodien baznīca ir tikai daļa no agrākā 13. gs. konventa tipa ēku kompleksa, kas tika uzbūvēts bīskapa Alberta 1202. gadā dibinātā Zobenbrāļu ordeņa vajadzībām.

Vēl mēs uzzinājām, ka izlasot grāmatu, iespējams izstaigāt tādas muzeja telpas, ko parasti apmeklētājiem nerāda.

Abas klases, gan 3.a, gan 4.a, apņēmās izlasīt grāmatu, lai rastu iespēju apmeklēt šo neparasto ekskursiju.

Ar lasīšanu negāja viegli. Grāmatu lasījām gan mājās, gan, atsevišķas nodaļas, kopā klasē. Bija daudz skolēniem nesaprotamu vārdu, vietu vai objektu nosaukumu. Tādēļ meklējām palīdzību kartēs, vārdnīcās un i-netā. Kartēs atradām romānā pieminētās valstis, Google attēlu meklētājā atradām romānā minēto pilsētu un objektu attēlus. Vārdnīcās meklējām nesaprotamo vārdu skaidrojumus.

Rezultātā grāmata kopīgiem spēkiem tika izlasīta! Kā teica paši bērni – biļete ekskursijas apmeklējumam ir nopelnīta!

Maija sākumā atkal sazinājāmies ar izglītības programmu kuratori Agritu Pori un vienojāmies par jaunās ekskursijas laiku – maija beigām.

Ekskursiju uzsākām ar ēkas apskati no ārpuses. Interesanti bija stāvēt pie ēkas pamatiem, kas atrodas ~2 m zemāk par tagadējās ielas līmeni. Bērni jokoja, ka vieni stāvot 14.gadsimtā, bet pārējie – 21.gadsimtā.

Ēku apstaigājām un aplūkojām no visām pieejamām pusēm. Meklējām, kur ir aizmūrēto logu vietas, kur atradās vēsturiskā ieeja, kur romānā aprakstītās slepenās pazemes ejas.

Tālāk izstaigājām pagraba telpas, kur atklājas vēsturiskie mūri. Bija iespēja redzēt gadsimtiem senus ķieģeļus, ko ražoja tepat uz vietas Latvijā. Tie bija daudz lielāki par tagadējiem. Vēl neparastas sajūtas raisīja akmeņi, kurus klāja plāna sāls kārtiņa. Drosmīgākie pat pagaršoja, lai pārliecinātos, ka tas tiešām ir sāls.

Pēc tam mūsu ceļš veda uz bēniņu telpām. Interesanti bija klātienē vērot grāmatā aprakstītos ciļņus, iedobumus, ejas, mūrus utt. Bēniņos bija jāievēro stingri drošības noteikumi – jāiet tikai un vienīgi pa atļautajām laipām, jo grīdas dēļi ir ļoti veci, dažās vietās pat varēja tiem redzēt cauri. Vēl bija jācenšas soļus likt pēc iespējas vieglāk un klusāk, jo zem mums atradās lielā izstāžu telpa.

Beigās mēs nonācām milzīgā telpā, kuras vienā daļā atradās bijusī Sv.Jura baznīca. Mūsu gide izstāstīja, ka telpā zinātnieki ir pētījuši enerģiju strāvojumus un atklājuši ļoti spēcīgas vibrācijas. Apmeklētāji esot stāstījuši, ka stāvot konkrētās vietās telpas labajā vai kreisajā pusē, sajūtas mainās no ļoti labām uz ļoti nepatīkamām. Mēs, protams, izmēģinājām pastāvēt abās pusēs. Vēl uzzinājām, ka muzeja darbinieki ievērojuši, ka vienā vietā cilvēki mēdz apstāties un stāvēt ilgāk nekā citur. Par to pat liecināja grīdas akmeņu nodilums. Un arī par to bija interesants stāstījums. Vajagot apstāties šajā vietā un domāt labas, sev svarīgas domas, izteikt domās kādu vēlēšanos un tā ar laiku piepildoties. Skolēni bija ļoti ieinteresēti ar gides stāstījumu, jo tas visu laiku bija saistīts ar izlasīto grāmatu.

Viena no mūsu vēlmēm, kas saistītas ar skolu, bija tikties ar grāmatas “Kristofers un Ēnu ordenis” autoru Arno Jundzi. Nākošajā mācību gadā ceram šo vēlēšanos piepildīt!

Vēl šajā milzīgjā izstāžu zālē mūs pārsteidza slavenās poļu mākslinieces Magdalēnas Abakanovičas tekstila un tēlniecības darbu izstāde. Izstādē bija reprezentēti 15 Magdalēnas Abakanovičas objekti – lielformāta telpiskās tekstilijas un skulptūru grupas. Tekstilijas bija tiešām milzīgas un neparastas. Bērni tās raksturoja kā fantastiskas, baisas būtnes, kas ļoti labi sasaistījās ar grāmatas noskaņu. Arī skulptūru grupas nevienu neatstāja vienaldzīgu. Iespējams, ka nākošajā gadā, atceroties šo izstādi, taps arī mūsu skolēnu darbi.

Galvenā atziņa pēc muzeja apskates sakrita ar grāmatas moto: “Redzi, Kristofer! Pasaule ir krietni vien sarežģītāka, nekā tu domāji!”

300x0_kristofers_un_enu_ordenis_2_700

Image 1 of 16

Ekskursija uz kinoteātri “Splendid Palace”

21.novembrī 9.b, 10.b, un 11.b klašu skolēniem bija iespēja apmeklēt filmu “Homo Novus”, šī filma tika speciāli uzņemta Latvijas simtgadei.

Skolēniem bija interesanti apskatīt ne tikai filmu, bet arī pašu vēsturisko ēku, jo daži tur bija pirmo reizi. Filma skolēniem patika, tajā viņiem bija iespēja iepazīties ar Latvijas bohēmas kultūras dzīvi 30.gados. Visvairāk patika redzēt pazīstamas vietas neierastā vidē.

Latvijas 100 gades filmas “Homo Novus” apmeklējums

Mēs esam nosvinējuši Latvijas 100. jubileju, vērojuši, kā staro Rīga, jūsmojuši par skaisto salūtu, baudījuši skaistus koncertus, uzvedumus, izrādes. Mēs priecājamies, ka piedzīvojām šo dienu!

21.novembrī mums, 10.a, 11.a, un 12. a klases skolēniem, bija iespēja noskatīties Latvijas simtgadei veltīto filmu “Homo Novus”, kas veidota pēc Anšlava Eglīša tāda paša nosaukuma grāmatas. Filma veltīta Latvijas jaunajiem māksliniekiem, kas dzīvoja pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados. Izrādās, ka viņi ir bijuši tik līdzīgi mums,- ar līdzīgām problēmām, konfliktiem ar vecāko paaudzi, ar vēlmi veidot un pārveidot pasauli!

Vai arī par mums pēc apmēram 80 vai 100 gadiem uzņems filmas?

2.a klase Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejā

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros 21. novembrī  devāmies uz  P. Stradiņa Medicīnas vēstures muzeju, iepriekš noskaidrojot bērnu priekšzināšanas par ārstniecības nepieciešamību.

Nodarbības laikā skolēniem tika parādītas ārstniecības metodes un rīki vissenākajos laikos, viduslaiku Rīgā un arī 19. un 20. gadsimtā. Ļoti interesanti  šķita stāstījums par farmaceita profesijas izaugsmi un aptieku iekārtojuma attīstību.

Visjūtamākās izmaiņas skolēni saskatīja zobārstniecības jomā. Jau iedomājoties par zobu labošanu bez narkozes, viss bija skaidrs…

Daudzi bērni kā interesantāko minēja ar kosmosu saistītos eksponātus – ēdienu no tūbiņām, apģērbu un speciālos aprīkojumus. Noslēgumā visi vēlējās muzejā atgriezties vēlreiz, lai ilgāk pakavētos pie katru visvairāk uzrunājušās ekspozīcijas.

Ekskursija uz Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju

21.novembrī 3.b un 4.b klašu skolēni devās uz muzeju. Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs iekārtots bijušajā Svētā Jura baznīcā, kas ir senākā saglabājusies mūra ēka Rīgā. Muzejā glabājas Latvijā tapuši dekoratīvās mākslas un dizaina darbi, krājumu veido septiņas kolekcijas.

Skolēniem patika ekskursija, bet visvairāk – gides organizētās un novadītās spēles “Domino” un “Mozaīka”.

COSMOS ilūziju muzeja apmeklējums

20. novembrī 1.b un 2.b klases skolēni devās ekskursijā. Galvenais apskates objekts bija COSMOS ilūziju muzejs. Šī muzeja  nosaukums izraisīja interesi un dažādus minējumus ne tikai bērnu, bet arī pieaugušo starpā. Kas tas ir, ko tur var redzēt, cik liels tas ir, ko nozīmē pats vārds “ilūzija”? Tas bija satraucoši.

COSMOS ilūziju muzeja apmeklējuma laikā skolēniem tika piedāvāta iespēja ar savām acīm ieraudzīt un pētīt neparastus un aizraujošus priekšmetus. Eksponāti lika skolēniem brīnīties un neticēt savām acīm!

Vispirms skolēni pētīja optiskās ilūzijas. Tās skolēniem veidoja sajūtu, ka viņi atrodas citā realitātē. Skolēniem visvairāk patika kosmiskā istaba, kura bija izklāta  ar spoguļiem, kuros atspoguļojās spuldzītes. Tas viss skolēniem radīja iespaidu, ka viņi atrodas kosmosā starp zvaigznēm. Pēc tam skolēni  izstaigāja svešzemju labirintu.

Pēc muzeja apmeklējuma skolēniem bija iespēja apskatīt arī Doma laukumu, Doma baznīcu un citas laukumā esošās vēsturiskās ēkas.

Priecīgi un ar jauniem iespaidiem bagātāki skolēni atgriezās skolā.

2.a, 3.a un 4.a klase Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā

15. novembrī draudzīgā kompānijā devāmies uz Dekoratīvi lietišķās mākslas un dizaina muzeju.

Dienu sākām ar maršruta plānošanu. Noskaidrojām, kur tieši atrodas muzejs, ar kādu transporta līdzekli tur nokļūt, cik ilgi ir jāpavada ceļā, cikos iet tramvajs…Vēlreiz pārrunājām par uzvedību ceļā un muzejā.

Ierodoties muzejā, secinājām, ka esam pirmie šīs dienas muzeja apmeklētāji. Mūs sagaidīja ļoti laipnas muzeja darbinieces – garderobiste un gides. Mums palīdzēja novietot garderobē drēbes un somas, izstāstīja, kur iesim un sadalīja 2 grupās.

Sekojām gidei, klausījāmies stāstījumā, vērojām mākslas objektus. Pārsteigums bija tas, ka varējām gides stāstījumā klausīties sēdus uz grīdas (tieši pirms mūsu apmeklējuma viss bija svaigi izmazgāts). Ik pēc kāda laiciņa visi saņēmām kādu uzdevumu:

  • salikt puzzli ar dekoratīva šķīvja attēlu (bez parauga) un pēc tam to vēlreiz atrast izstāžu zālē;
  • spēlēt domino. kur katram ciparam atbilst cita koka šķiedra un beigās mēģinot uzminēt, kas tas ir par koku;
  • nosaukt, ko saskata konkrētajā mākslas darbā;
  • ielūkoties noslēpumainā, tumšā sienas spraugā un mēģināt saprast, kas tur varētu būt…

Šis apmeklējums ļoti atšķīrās no tā, ko mēs iepriekš bijām pieredzējuši citu muzeju apmeklējuma reizēs. Laiks paskrēja nemanot…Mums patika!

Saņēmām arī mājas darbu: izlasīt A.Jundzes grāmatu “Kristofers un Ēnu ordenis”, jo tur ir aprakstītai notikumi, kas risinās  tagdējā muzeja ēkā. Pēc grāmatas izlasīšanas atkal dosimies uz muzeju, lai izstaigātu grāmatā aprakstītās muzeja telpas, arī tādas, ko parasti apmeklētāji neredz.

Paldies muzeja darbiniekiem par jauko uzņemšanu un interesanto stāstījumu. Uz tikšanos nākošajā reizē!

1.a  klase Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā

13. novembrī, iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros, mums, 1. a klasei bija lieliska iespēja apmeklēt “Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju”, ko labprāt arī izmantojām. Muzejā skolēni iepazinās ar dažāda veida dizaina darbiem, kas bija neparasti un ļoti interesanti. Sākotnēji skolēni apskatīja dažādus senlatviešu tradicionālos auduma darinājumus, pēc tam sekoja mūsdienīgās mākslas darbu ekspozīcija. Gide skolēniem uzdeva arī praktisku darbošanos pāros, kur bija jāsaliek puzzle, uz kuras attēlots kāds no apskatītajiem darbiem. Tādā veidā skolēni labāk varēja iegaumēt, kas tika apskatīts, kā arī interesantā veidā pavadīt ekskursijas laiku.

Par saviem iespaidiem skolēni dalījās pēc muzeja apmeklējuma, zīmējot to, ko redzēja, kā arī rakstiskā veidā minēja gan to, kas patika, gan to, kas nepatika, kā arī spilgtākos iespaidus.

8.b klase dažādos inciatīvas “Latvijas skolas soma” pasākumos

Iniciatīvas Latvijas skolas somas ietvaros 8.b klasei bija iespēja apmeklēt veselus trīs Latvijas muzejus.

3.oktobrī apmeklējam Retro auto muzeju. Tieši šeit ir meklējami Latvijas Antīko automobiļu kluba pirmsākumi. Skolēniem bija iespēja ieraudzīt ekskluzīvus senus auto, riteņus, mopēdus un pat karavīru formas. Uzzinājām, kādi bija pirmie riteņu lukturi. Skolēniem pastāstīja, kā notiek spēkratu restaurēšanas process.

Īpašu uzmanību skolēni pievērsa muzeja stūrītim, kur varēja redzēt bērnu mantas, kas bija aktuālas tieši skolēnu vecākiem. Skolēni bija izbrīnīti, kādi bija riteņi un leļļu rati viņu vecākiem.

8.oktobrī aizbraucām uz Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju. Skolēniem bija iespēja paskatīties, kā dzīvoja zvejnieki gandrīz pirms 100 gadiem. Skolēni pateica, ka viņi labprāt dzīvotu tādā mājā arī tagad. Vēlāk mēs visi kopīgi uzspēlējām ganu spēles. Skolēni “dzina cūkas aplokos”, meta riņķus uz koka mietiem, staigāja ar koka kājām.

7.novembrī aizgājām uz Latvijas Nacionālo  mākslas muzeju. Ienākot jaunajās telpās, skolēniem aizrāvās elpa. Daži domāja, ka viņi ir ienākuši pilī. Pēc muzeja remonta, visu var apskatīt interaktīvi. Skolēniem tika izdotas somas, kur bija gleznu bildes, kuras muzejā vajadzēja sameklēt. Dažām gleznām bija tik interesanta tekstūra, ka tās izveidoja uz kartona, lai skolēni varētu gleznu ne tikai ieraudzīt, bet arī sataustīt. Muzeja kolekcija ir milzīga, tāpēc visu muzeju izstaigāt nespējām, bet visi bija ļoti gandarīti ar ekskursiju.

11.a un 12.a klase Latvijas Nacionālajā operā

7. novembrī 6 mūsu skolas klases bija ekskursijā uz Latvijas Nacionālo operu.

Pirmais  jautājums, ko  mēs, 11.a un 12.a klases skolēni dzirdējām no  ekskursijas  vadītājas, bija: “Vai  esat  bijuši  uz  izrādēm  Operā?”  Kad  lielākais  vairākums  atbildēja apstiprinoši, Operas  apskate  varēja  sākties. Bijām  visos  skatītājiem  pieejamos stāvos, sēdējām  zālē, ložās, balkonos. Uzkāpām  uz  skatuves, vērojām, kā  skatuves  strādnieki  montē  dekorācijas  vakara  izrādei. Apskatījām  arī jauno   zāli, mums  atļāva  ieskatīties  baleta  mēģinājumu  zālē, apskatījām  baleta  izrāžu  tērpus. Ekskursijas  vadītāja  izstāstīja  interesantus   stāstus  par  kuriozām  situācijām  izrāžu  laikā. Un  jautājumu  netrūka  par  repertuāru, cenām, valstsvīru  izvēlētām  vietām, pat  par  lielo  lustru  zālē. Bija  interesanti!

Ekskursija un Latvijas Nacionālo operu

7.novembrī Latvijas skolas somas ietvaros 9.b, 10.a, 10.b un 11.b klašu skolēniem bija iespēja apskatīt Latvijas Nacionālās operas celtni un iepazīties ar operas strādnieku darbu. Vairākus gadus atpakaļ skolēni apmeklēja izrādi “Riekstkodis”, kas notika vēl vecajās operas ēkā. Tieši tāpēc skolēniem bija ļoti interesanti apskatīt operu tagad, kad notika operas restaurācija.

Mēs bijām visos skatītājiem pieejamos stāvos, sēdējām zālē, ložās, balkonos. Uzkāpām uz skatuves, vērojām, kā skatuves strādnieki montē dekorācijas vakara izrādei. Apskatījām arī jauno zāli, mums atļāva ieskatīties baleta mēģinājumu zālē, apskatījām baleta izrāžu tērpus. Ekskursijas vadītāja izstāstīja interesantus stāstus par kuriozā situācijām izrāžu laikā. Izrādījās, ka mums ir ar ko lepoties kā kulturālā, tā arī tehniskā jomā. Piemēram, operas ēka bija pirmā elektrificēta ēka Eiropā.

Skolēnus tā iedvesmoja ekskursija, ka tie nolēma apmeklēt izrādi “Karmena”, kur dejo Latvijas bērni no dažādiem deju kolektīviem.

6.b klase Rīgas Biržā

31.oktobrī apmeklējām Mākslas muzeju “Rīgas Birža”. Muzejā mums ļoti patika, bijām ļoti apmierināti ar gidu. Pat pēc ekskursijai paredzētā laika,  ar gidu vēl pusstundu pastaigājāmies pa muzeja telpām aplūkojot eksponātus.

„Šo pašu svētāko tu neaizmirsti – Tu esi Latvija” (O. Vācietis)

2018.gada 9. oktobrī mēs – Rīgas 66. speciālās vidusskolas 8. a klases skolēni – apmeklējām O. Vācieša muzeju. Mūs sagaidīja zināšanām bagāts gids, kas iepazīstināja ar vecā nama vēsturi, īpaši uzsverot to laiku, kad O. Vācietis bija šīs mājas iemītnieks.

Muzejā mums bija iespēja apskatīt O. Vācieša dzīvokļa iekārtu, apsēsties uz dīvāniem, kurus izmantojis dzīvokļa saimnieks, kā arī izpētīt grāmatu plauktus, kurus pildīja ne tikai daiļliteratūra un dzejas grāmatas, bet arī dabaszinātnēm veltīti pētījumi, kas saistīja dzejnieku. Aplūkojām O. Vācieša oriģinālos dzejas manuskriptus, kas kļuvuši par laikmeta un dzejnieka daiļrades liecībām.

Muzeja telpu un O. Vācieša personības iedvesmoti, mēs sākām runāt autora dzejoļus, kas veltīti Latvijai. Muzeja apmeklējums ļāva padziļināt literatūras stundās apgūtās zināšanas un tuvoties dzejnieka daiļrades izpratnei. Muzeja apskate deva gan jaunas zināšanas, gan pozitīvas emocijas.

5.a klase Dekoratīvās mākslas un dizina muzejā.

10.oktobrī mūsu klase apmeklēja Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju. Muzeja gide iepazīstināja mūs ar esošajām mākslas izstādēm, ar darbu autoriem, kā arī raksturoja pašus mākslas darbus. Uzzinājām, ka mākslas darbi var tikt veidoti no dažādiem materiāliem, kā piemēram, no metāla, auduma, keramikas, stikla u.c. materiāliem.

Pēc mākslas darbu apskates, mums tika dota iespēja pašiem apgleznot līdzpaņemtos gaišos krekliņus. Katrs varēja izvēlēties kādu no piedāvātajiem trafaretiem un dažādas krāsas audumu krāsošanai. Mūsu klases skolēniem ļoti patika krekliņu apgleznošana, bērni nākamajā dienā atnāca ar šiem krekliem uz skolu.

Secinājām, ka ir interesanti apmeklēt mākslas izstādes, it sevišķi, ja ir iespēja pašiem darboties!

5.a klases skolniece N.Renhofa

Ekskursija uz Retro-Auto privātmuzeju

4.oktobrī 7.klases skolēni apmeklēja Retro-Auto privātmuzeju Rīgā, Kantora ielā 22.

Visvairāk mūs pārsteidza tas, ka šī muzeja īpašnieki ir bijušie skolotāji! No hobija – restaurēt vecos braucamrīkus – šī nodarbe ir pārvērtusies par profesionālu pasākumu. Šo muzeju apmeklē automīļi no visas pasaules.

Neticēsiet, bet visi eksponāti ir braukšanas kārtībā!

7.a klases skolnieks A.R. Vanags

5.a klase Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā.

4.oktobrī mēs kopā ar sākumskolu un 6.a klasi apmeklējām Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju. Muzeja gide iepazīstināja mūs ar seno  Kurzemes sētu – baznīcu, dzīvojamo ēku, klēti, kūti un pirti. Mums izstāstīja par senlatviešu darbu un ikdienas dzīvi saimniecībā. Apskatot dzīvojamo māju, secinājām, ka senos laikos cilvēki bija daudz mazāki kā šodien, gultiņas mazas, apavi mazi, griesti, durvis zemas.

Uzzinājām kā Kurzemes sētā tika svinēti Mārtiņi, kādas bija ļaužu paražas, ticējumi. Secinājām, ka senlatviešiem dzīves apstākļi bija daudz grūtāki, sarežģītāki nekā šodien.

3.a un 4. a klase Latvijas Etnogrāfiskajā brīvdabas muzejā

2018. gada 4. oktobrī, brīnišķīgi saulainā rudens dienā mēs, 3.a un 4. a klases skolēni, devāmies uz Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju. Muzejs atrodas gandrīz pie Rīgas robežas, Juglas ezera krastā, skaistā priežu silā.

Pie muzeja vārtiem mūs sagaidīja gide, kas izstāstīja par muzeja dibināšanas vēsturi. Mēs uzzinājām, ka muzejs dibināts 1924. gadā un tajā izstādītas Kurzemei, Zemgalei, Vidzemei un Latgalei raksturīgākās zemnieku sētas, amatnieku darbnīcas, vējdzirnavas, kalves, podnieku un darvas tecināšanas cepļi. Vēl uzzinājām, ka viss iekārtots atbilstoši tā laika tradīcijām.

Sīkāk iepazināmies ar tradicionālo latviešu sētu. Tajā iepazinām kūti, klēti, pirti, riju. Guvām priekšstatu par  zemnieku sadzīvi un tradīcijām. Gide īpašu uzsvaru lika uz latviešu tradicionālajiem saulgriežu svētkiem Apjumībām jeb Miķeļiem, stāstīja par Jumi. Klausījāmies interesantā stāstījumā par vakarēšanu, tās būtību. Lai saprastu, ka cilvēki senos laikos ne tikai strādāja, bet arī atpūtās, gide visus mūs iesaistīja rotaļās un veiklības spēlēs.

bty

Image 1 of 4

Latvijas filmas Latvijas simtgadei

3.oktobrī mēs, 6.b klases skolēni, noskatījāmies filmu “Bille” kinoteātrī Splandid Palace. Diemžēl, filma ne īpaši patika, jo filmas darbība bija lēna, daudz pārdomu. Mūsu klasē mācās daudz zēnu un mums vairāk patīk action filmas.

Ekskursija uz Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju

2018. gada 3. oktobrī iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros 1.- 4.b klases skolēni kopā ar  skolotājām Annu Ļubimovu, Jeļenu Komarovu, Aļinu Ivanovu un  Ludmilu Kopilovu izmantoja iespēju apmeklēt Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju. Ekskursijas laikā skolēni apmeklēja seno Kurzemes zemnieka sētu, apskatīja tās iekārtojumu, iepazinās ar ēku veidiem (māja, laidars, klēts, pirts), guva priekšstatu par darba un mājas dzīvi šādā saimniecībā. Skolēni uzzināja par rudens bagātības svētkiem – Mārtiņdienu jeb Mārtiņiem, kā arī par Mārtiņbērniem, kuri nāca maskojušies.

Iniciatīvas “Latvijas Skolas soma” atklāšanas pasākums

2018. gada 6.septembrī Annai, Laurai, Viktorijai, Verneram no 8.a klases un Kristiānam, Kasparam, Francim un Jēkabam no 9.a klases bija iespēja apmeklēt vērienīgo pasākumu “Arēnā Rīga” , kas bija veltīts Latvijas valsts simtgades iniciatīvas “Latvijas skolas soma” atklāšanai. Atklāšanas pasākumā 6000 skolēni no visas Latvijas, no ikviena Latvijas novada, piedalījās interaktīvās darbnīcās un vēroja koncertu “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs”, kuru vadīja Valters Frīdenbergs.

Koncerta laikā senatne harmoniski saplūda ar mūsdienu mākslas tendencēm. Piedaloties atpazīstamiem māksliniekiem, tādiem kā maestro Raimondam Paulam, Daumantam Kalniņam, Rūtai Dūdumai, The Ludvig, Laimai Jansonei un DJ Monsta, grupai “DaGamba”, Matīsam Čudaram, Edavārdi, Justam, grupai “Auļi”, soprānam Līgai Gitai Zīriņai, simfoniskajam orķestrim „DD” diriģenta Jāņa Liepiņa vadībā tika apspēlēta Latvijas vēsture, kultūra, tradīcijas un vērtības šodienas skatījumā, nepieciešamība ikvienam nepārtraukti attīstīties un augt, veidojot nākotnes Latviju.

Interaktīvajās darbnīcās mūzikas istabā varēja apgūt skrečošanas pamatprasmes un piedalīties radošā eksperimentā, skolēniem bija iespēja ielūkoties pasākumu sagatavošanas aizkulisēs, video studijā dalīties iespaidos, ko viņiem nozīmē Latvija un kādu viņi to redz nākamajos simt gados, kas uzreiz tika translēts Arēnā “Rīga” uz lielā ekrāna. Leļļu un filmu darbnīcā ”Animācijas Brigāde” varēja uzzināt vairāk par filmu tapšanas procesa aizkulisēm. Neizpalika arī pārvērtību stūrītis, kurā ar dažādu parūku palīdzību varēja mainīt vizuālo tēlu. Bija iespēja piedalīties arī ar jaunākajām tehnoloģijām saistītās darbnīcās.

Par iniciatīvu “Latvijas skolas soma”

„Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Inicatīva „Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.

Programmas mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot piederības sajūtu un valstisko identitāti.